vitenskapelige publikasjoner

research publications

   
 

monografier, antologier og rapporter

monographs, anthologies and reports

 
2020 Dyndahl, P., Karlsen, S. & Wright, R. (Eds.). (2020). Musical gentrification: Popular music, distinction and social mobility. Abingdon, Axon: Routledge. (186 pp.).

 

Musical Gentrification




Lærerutdanningsfag, forskning og forskerutdanning


 

 

High fidelity eller rein jalla?

 

 

 

Musikkpedagogiske perspektiver

 

 

 

Intersection and interplay

 

 

 

Musikk / Teknologi / Didaktikk




Routledge Handbook to Sociology of Music Education




Music Education as Craft




Oxford Handbook of Sound and Imagination




(Dis-)Orienting Sounds




Tidssignaler




Cultural Psychology of Musical Experience



 

 

 

 

Hiphop i Skandinavien

 

 

 

Kunstens rytmer i tid og rom

 

 

 

Musikkpedagogiske utfordringer

 

 

 

'Truly yours, your biggest fan, this is Stan'

 

 

 

Tankeblikk

 

 

 

På tal om musikproduktion

 


 

Soziale Aspekte des Musiklernens



 

Utdanningsforskning i musikk




Musikk, handlinger, muligheter




Musik ock kunskapsbildning

 

 





 

Nordisk Musikkpedagogisk Forskning. Årbok

 

 

 

Tekst og tone på Internett

 

 

 

Nordisk musikkpedagogisk forskning

 

 

 

Music Education Review

 

 

 

Philosophy of Music Education Review

 

 

 

Finnish Journal of Music Education

 

 

 

Action, Criticism, and Theory for Music Eucation

 

 


Kulturanalys Norden



  

MIDI-Sats 1

2013 Dyndahl, P. (Ed.). (2013). Intersection and interplay. Contributions to the cultural study of music in performance, education, and society (Perspectives in music and music education, no 9). Lund: Malmö Academy of Music, Lund University (189 pp.).
2011 Dyndahl, P., Engen, T. O. & Kulbrandstad, L. I. (Red.). (2011). Lærerutdanningsfag, forskning og forskerutdanning. Bidrag til kunnskapsområder i endring [Teacher education, research and research education. Contributions to changing areas of knowledge]. Vallset: Oplandske Bokforlag (224 s.).
2005 Dyndahl, P. & Kulbrandstad, L. A. (Red.). (2005). High fidelity eller rein jalla? Purisme som problem i kultur, språk og estetikk [High fidelity or pure Yalla? Problems of purism in culture, language and aesthetics]. Vallset: Oplandske Bokforlag (261 s.).
2003 Dyndahl, P. (2003).'Truly yours, your biggest fan, this is Stan' Dramaturgi, remediering og iscenesettelse hos Eminem ['Truly yours, your biggest fan, this is Stan' – Eminem's dramaturgy, remediation and self-staging] (Høgskolen i Hedmark Notat nr. 1, 2003). Elverum: Høgskolen i Hedmark (41 s.).
2002

Dyndahl, P. (2002). Musikk / Teknologi / Didaktikk. Om digitalisert musikkundervisning, dens diskursivitet og (selv)ironi [Music / Technology / Didaktik. On digitalized music education, its discursivity and (self-)irony] (Doktoravhandling) (Universitetet i Oslo, Det historisk-filosofiske fakultet Acta Humaniora nr. 152). Oslo: Unipub (313 s.).

2000 Dyndahl, P., Klempe, H. & Kulbrandstad, L. A. (Red.). (2000). Tekst og tone på Internett [Text and music on the Internet] (Høgskolen i Hedmark Rapport nr. 1, 2000). Elverum: Høgskolen i Hedmark (103 s.).
1998 Dyndahl, P. (Red.). (1998). IT og musikk i allmennlærerutdanningen [IT and music in teacher education] (Høgskolen i Hedmark Rapport nr. 2, 1998). Elverum: Høgskolen i Hedmark (99 s.).
1994 Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (Red.). (1994). Musikkpedagogiske perspektiver [Perspectives on music education]. Oslo: Ad Notam Gyldendal (208 s.).  
1991 Dyndahl, P. (1991). MIDI-SATS 1 eller Den illustrerte vegviser til det nye Atlantis. Innføring i satslære med mikroteknologiske hjelpemidler [MIDI composition 1 or The illustrated guide to New Atlantis. Introduction to music composition with micro-technological tools] (Hamar Lærerhøgskole Rapport nr. 46). Hamar: Hamar Lærerhøgskole (134 s.).  
1986 Dyndahl, P. (1986). Barnemarked og musikkindustri. Noen aspekter på barnekultur, musikk og medier, med hovedvekt på fonogrammer for barn [Children's market and the music industry. Aspects of children's culture, music and the media, with emphasis on phonograms for children] (Hovedoppgave). Trondheim: Universitetet i Trondheim, Musikkvitenskapelig institutt (251 s.).  
   

vitenskapelige artikler og kapitler

scholarly articles and chapters

 
  2022 Varkøy, Ø, & Dyndahl, P. (2022). Do we all have to be 'leftists'? A dialogue about antagonism and agonism in music education research. Nordic Research in Music Education, 3, 1-20. https:/doi.org/10.23865/nrme.v3.3697
  2021 Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2021). Crafting music education for all? The composite knowledge base of music education in times of cultural diversity and social polarisation. In K. Holdhus, R. Murphy & M. I. Espeland (Eds.). Music Education as Craft. Reframing Theories and Practices (pp. 61-76). New York: Springer.
  - Dyndahl, P. (2021). Music education as qualification, socialisation and subjectification? In R. Wright, G. Johansen, P. Kanellopoulos & P. Schmidt (Eds.). The Routledge Handbook to Sociology of Music Education (pp. 169-183). Abingdon, Axon: Routledge.
  - Nielsen, S. G. & Dyndahl, P. (2021). Music education, genderfication and symbolic violence. In R. Wright, G. Johansen, P. Kanellopoulos & P. Schmidt (Eds.). The Routledge Handbook to Sociology of Music Education (pp. 343-353). Abingdon, Axon: Routledge.  
  2020 Dyndahl, P. (2020). Musical gentrification: Strategy for social positioning in late modern culture. In Dyndahl, P., Karlsen, S. & Wright, R. (Eds.). Musical gentrification: Popular music, distinction and social mobility (pp. 12-33). Abingdon, Axon: Routledge.  
  - Dyndahl, P. Karlsen, S. & Wright, R. (2020). Musical gentrification and socio-cultural diversities: An analytical approach towards popular music expansion in egalitarian societies. In Dyndahl, P., Karlsen, S. & Wright, R. (Eds.). Musical gentrification: Popular music, distinction and social mobility (pp. 1-11). Abingdon, Axon: Routledge.  
  - Karlsen, S., Hara, M., Vestby, S., Dyndahl, P., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. (2020). Exploring the phenomenon of musical gentrification: Methods and methodologies. In Dyndahl, P., Karlsen, S. & Wright, R. (Eds.). Musical gentrification: Popular music, distinction and social mobility (pp. 34-49). Abingdon, Axon: Routledge.  
  - Vestad, I. L. & Dyndahl, P. (2020). Musical gentrification, parenting and children's media music. In Dyndahl, P., Karlsen, S. & Wright, R. (Eds.). Musical gentrification: Popular music, distinction and social mobility (pp. 66-79). Abingdon, Axon: Routledge.  
  2019 Dyndahl. P. (2019). Between saviours and disillusionists. (Dis-)orientations in (popular) music education. In R. von Appen & M. Dunkel (Hg.). (Dis-)Orienting Sounds – Machtkritische Perspektiven auf populäre Musik. Beiträge zur Popularmusikforschung 45 (pp. 11-30). Bielefeld: transcript Verlag.  
  - Dyndahl, P. (2019). Shifting metaphors in the conceptualization of musical knowledge and learning. In M. Grimshaw-Aagaard, M. Walther-Hansen & M. Knakkergaard (Eds.). The Oxford Handbook of Sound and Imagination, Volume 1 (pp. 203-227). New York: Oxford University Press.
DOI: 10.1093/oxfordhb/9780190460167.013.10
 
  2018 Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. (2018). Was kann als legitime Forschung gelten? Sozialisationsmuster und ihre Bedeutung für die norwegische höhere Musikbildung [What can be considered legitimate research? Patterns of socialization and their significance for Norwegian higher music education]. In B. Clausen & S. Dreßler (Hrsg.). Soziale Aspekte des Musiklernens [Social Aspects of Music Learning]. Musikpädagogische Forschung, Band 39 (S. 27-42). Münster: Waxmann Verlag.  
  2017 Hara, M. & Dyndahl, P. (2017). Take a chance on me: Fra statlig støtte til entreprenørskap hos innvandrermusikere i Norge [Take a chance on me: From state support to entrepreneurship among migrant musicians in Norway]. I Kulturanalys Norden: Vem får vara med? Perspektiv på integration och inkludering [Who can join? Perspectives on integration and inclusion in cultural life in the Nordic countries] (s. 153-167). Stockholm: Kulturanalys Norden.  
  - Nielsen, S. G., Dyndahl, P., Karlsen, S. & Skårberg, O. (2017). Hva er legitim forskning ved norske musikkonservatorier? Teoretiske, empiriske og historiske perspektiver [What is legitimate research at Norwegian music conservatories? Theoretical, empirical and historical perspectives]. I S. G. Nielsen & Ø Varkøy (Red.). Utdanningsforskning i musikk didaktiske, sosiologiske og filosofiske perspektiver [Educational research in music – Perspectives from Didaktik, sociology and philosophy] (s. 91-104). Skriftserie fra Senter for utdanningsforskning i musikk (CERM); vol 1. Oslo: NMH-publikasjoner 2017:10.  
  - Dyndahl, P. (2017). Musikk, identitet og makt. Autoetnografisk blikk på lærerutdanningsfaget musikk i Hamar [Music, identity and power. Auto-ethnographic gaze on the teacher education subject of music in Hamar]. I M. Løtveit (Red.). Tidssignaler – lærerutdanningsfag i utvikling [Signs of the times – teacher education subjects in development] (s. 237-258). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
  - Dyndahl, P. & Vestad, I. L. (2017). Decades of recorded music for children. Norwegian children's phonograms from World War II to the present. InFormation – Nordic Journal of Art and Research, 6(2). http://dx.doi.org/10.7577/information.v6i2.2276  
  - Vestad, I. L. & Dyndahl, P. (2017). "This one Grandma knew, too, exactly this one!" Processes of canonization in children's music. InFormation – Nordic Journal of Art and Research, 6(2). http://dx.doi.org/10.7577/information.v6i2.2279  
  - Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2017). John Lennons intertekstuelle diskurs med seg selv og andre [John Lennon’s intertextual discourse with himself and others]. I A. Houmann, K. Johansson & E. Sæther (Red.). The soundtrack of your life – en festskrift till Göran Folkestad (s. 20-22). Lund: Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö.  
  - Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2017). Musikkundervisning som de gode intensjoners tyranni? [Music education as a tyranny of good intentions?] I G. Trondalen, K. Stensæth & Ø. Varkøy (Red.). Musikk, handlinger, muligheter. Festskrift til Even Ruud [Music, actions, opportunities. Festschrift to Even Ruud] (s. 253-264). Skriftserie fra Senter for forskning i musikk og helse (CREMAH), vol. 10. Oslo: NMH-publikasjoner 2017:4.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2017). Hva er musikk godt for? B: Om musikkundervisning, likhet og ulikhet. En dialog [What is music good for? B: About music education, equality and inequality. A dialogue]. I Ø. Varkøy. Musikk – dannelse og eksistens [Music – Bildung and existence] (s. 140-154). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G., & Skårberg, O. (2017). The academisation of popular music in higher music education: The case of Norway. Music Education Research, 19(4), 438-454. 
DOI: 10.1080/14613808.2016.1204280
 
  2016 Dyndahl, P. (2016). Everything except dance band music. Cultural omnivorousness, norms, and the formation of taboos. In S. H. Klempe (Ed.). Cultural Psychology of Musical Experience (A volume in the series: Advances in Cultural Psychology: Constructing Human Development, Series Ed. J. Valsiner) (pp. 143-163). Charlotte, N.C.: Information Age Publications.  
  2015 Dyndahl, P. (2015). Academisation as activism? Some paradoxes. Finnish Journal of Music Education, 18(2), 20-32.  
  - Nielsen, S. G. & Dyndahl, P. (2015). Om metaforer for kunnskap og læring i musikk [On metaphors for knowledge and learning in music]. In J-O. Gullö & P-H. Holgersson (Eds.). Knowledge formation in and through music. Festschrift in honor of Cecilia K. Hultberg 2015 (pp. 63-70). Stockholm: KMH-förlaget.  
  - Dyndahl, P., Hara, M., Karlsen, S., Nielsen, S. G., Skårberg, O. & Vestby, S. (2015). Om tilværelsens letthet og tyngde. Dansebandkultur som høgskolestudium [On the lightness and heaviness of being. Dance band culture as an academic study]. I S. Dobson, L. A. Kulbrandstad, S. Sand & T. A. Skrefsrud (Red.). Dobbeltkvalifisering. Perspektiver på kultur, utdanning og identitet [Double qualification. Perspectives on culture, education and identity] (s. 131-150). Bergen: Fagbokforlaget.  
  - Dyndahl, P. (2015). Hunting high and low. The rise, fall and concealed return of a key dichotomy in music and arts education. In M. P. Fleming, L. Bresler & J. O'Toole (Eds.). The Routledge International Handbook of the Arts and Education (pp. 30-39). London: Routledge.
  2014 Dyndahl, P., Karlsen, S., Skårberg, O. & Nielsen, S. G. (2014). Cultural omnivorousness and musical gentrification: An outline of a sociological framework and its applications for music education research. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 13(1), 40-69.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S., & Wright, R. (2014). Exploring the sociology of music education. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 13(1), 1-11.  
  - Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2014). Shifting authenticities in Scandinavian music education. Music Education Research, 16(1), 105-118.  
  2013 Dyndahl, P. (2013). Musical gentrification, socio-cultural diversities, and the accountability of academics. In P. Dyndahl (Ed.). Intersection and interplay. Contributions to the cultural study of music in performance, education, and society (Perspectives in music and music education, no 9) (pp. 173-188). Lund: Malmö Academy of Music, Lund University.  
  - Dyndahl, P. (2013). Towards a cultural study of music in performance, education, and society? In P. Dyndahl (Ed.). Intersection and interplay. Contributions to the cultural study of music in performance, education, and society (Perspectives in music and music education, no 9) (pp. 7-20). Lund: Malmö Academy of Music, Lund University.  
  2012 Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2012). Musikproduktion, kunskap och lärande [Music production, knowledge and learning]. I G. Ternhag & J. Wingstedt (Red.). På tal om musikproduktion. Elva bidrag till ett nytt kunskapsområde [Speaking of music production. Eleven contributions to an emerging field of knowledge] (s. 55-74). Göteborg: Bo Ejeby Förlag.  
  2011 Dyndahl, P. & Ellefsen, L. W. (2011). Kulturteoretiske perspektiver på musikkdidaktisk forskning [Rethinking music Didaktik in the perspective of cultural studies]. I P. Dyndahl, T. O. Engen & L. I. Kulbrandstad (Red.). Lærerutdanningsfag, forskning og forskerutdanning. Bidrag til kunnskapsområder i endring [Teacher education, research and research education. Contributions to changing areas of knowledge] (s. 185-221). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
  - Dyndahl, P., Engen, T. O. & Kulbrandstad, L. I. (2011). Fra lærerutdanning til forskerutdanning [From teacher education to PhD education]. I P. Dyndahl, T. O. Engen & L. I. Kulbrandstad (Red.). Lærerutdanningsfag, forskning og forskerutdanning. Bidrag til kunnskapsområder i endring [Teacher education, research and research education. Contributions to changing areas of knowledge] (s. 1-13). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
  - Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2011). Musikkpedagogikk og autentisitet [Music education and authenticity]. I M. Lindgren, A. Frisk, I. Henningsson & J. Öberg, (Red.). Musik och kunskapsbildning. En festskrift till Bengt Olsson [Music and the formation of knowledge. Festschrift to Bengt Olsson] (s. 47-56). Göteborg: Art Monitor.  
  2009 Dyndahl, P. & Ellefsen, L. W. (2009). Music didactics as a multifaceted field of cultural didactic studies. In F. V. Nielsen, S-E. Holgersen & S. G. Nielsen (Eds.). Nordic Research in Music Education Yearbook Vol. 11 (pp. 9-32). Oslo: NMH-publikasjoner 2009:8.  
  - Dyndahl, P. (2009). Negotiating the 'roots/routes' of authenticity and identity in Nordic hip-hop. Finnish Journal of Music Education, 12(2), 22-38.  
  2008 Dyndahl, P. (2008). Music Education in the Sign of Deconstruction. Philosophy of Music Education Review, 16(2), 124-144.  
  - Dyndahl, P. (2008). Fagdidaktikk som et estetisk/funksjonelt felt. Et bidrag til de/rekonstruksjon av musikkundervisningens kulturdidaktiske identitet [Subject matter didactics as an aesthetic/functional field. A contribution to the de/reconstruction of music education's cultural didactic identity]. I A. Næss & T. Egan (Red.). Vandringer i ordenes landskap. Et festskrift til Lars Anders Kulbrandstad på 60-årsdagen [Wandering in wordly landscapes. Festschrift to Lars Anders Kulbrandstad's 60th anniversary] (s. 310-324). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
  - Dyndahl, P. (2008). Norsk hiphop i verden. Om konstruksjon av glokal identitet i hiphop og rap [Norwegian hip-hop in the world. On the construction of glocal identity in hip-hop and rap music]. I M. Krogh & B. S. Pedersen (Red.). Hiphop i Skandinavien [Hip-hop in Scandinavia] (s. 103-125). Aarhus: Aarhus Universitetsforlag.  
  2006 Dyndahl, P. (2006). Dekonstruksjon av/og/eller/i musikkpedagogisk forskning – noen sentrale perspektiver [Central perspectives in the deconstruction of/and/or/in research on music education] I F. V. Nielsen & S. G. Nielsen (Red.). Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 8 [Nordic Research in Music Education Yearbook Vol 8] (s. 59-75). Oslo: NMH-publikasjoner 2006:1.  
  2005 Dyndahl, P. (2005). Kulturens Xerox-grad eller remixet autentisitet? Gjenbruk og originalitet i hiphop og samplingkultur [The Xerox degree of culture, or, authenticity remixed? Re-use and originality in hip-hop and sampling culture]. I P. Dyndahl & L. A. Kulbrandstad (Red.). High fidelity eller rein jalla? Purisme som problem i kultur, språk og estetikk [High fidelity or pure Yalla? Problems of purism in culture, language and aesthetics] (s. 201-228). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
  - Kulbrandstad, L. A. & Dyndahl, P. (2005). High fidelity eller rein jalla? Innledning [High fidelity or pure Yalla? Introduction]. I P. Dyndahl & L. A. Kulbrandstad (Red.). High fidelity eller rein jalla? Purisme som problem i kultur, språk og estetikk [High fidelity or pure Yalla? Problems of purism in culture, language and aesthetics] (s. 7-17). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
  - Dyndahl, P. (2005). Hypertekst og musikalsk spatio-temporalitet [Hypertext and musical spatio-temporality]. I S. Furuseth (Red.). Kunstens rytmer i tid og rom [The rhythms of art in time and space] (s. 89-104). Trondheim: Tapir Akademisk Forlag.  
  2004 Dyndahl, P. (2004). Musikkteknologi og fagdidaktisk identitet [Music technology and subject didactic identity]. I G. Johansen, S. Kalsnes & Ø. Varkøy (Red.). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis [Challenges facing music education. Articles on music education, its theory and practice] (s. 73-91). Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.  
  - Dyndahl, P. (2004). Musikkteknologi, kunnskapsteori og pedagogisk ironi [Music technology, epistemology and pedagogical irony]. I F. V. Nielsen & S. G. Nielsen (Red.). Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 7 [Nordic Research in Music Education Yearbook Vol 7] (s. 9-36). Oslo: NMH-publikasjoner 2004:3.  
  2000 Dyndahl, P. (2000). Et bidrag til informasjonsteknologiens vitenskapsteori, sett i lys av nyere tekstteori og musikkvitenskap [A contribution to the theory of information technology, in light of recent text theory and musicology]. I P. Dyndahl, H. Klempe & L. A. Kulbrandstad (Red.). (2000). Tekst og tone på Internett [Text and music on the Internet] (Høgskolen i Hedmark Rapport nr. 1, 2000) (s. 43-61). Elverum: Høgskolen i Hedmark.  
  1999 Dyndahl, P. (1999). Hypertekstualitet og musikk – rom versus tid? [Hypertextuality and music – space versus time?]. Musik & medier. Aarhus: Aarhus Universitet, Center for kulturforskning.  
  - Dyndahl, P. (1999). To: Arabesk. From: Petter Dyndahl. Subject: Musikkfag og data [To: Arabesk. From: Petter Dyndahl. Subject: Music education and information technology]. Arabesk. Kunstpedagogisk tidsskrift for musikk og dans, 2, 18-21.  
  1998 Dyndahl, P. (1998). IT som et musikkpedagogisk felt [IT as a field of music education]. I P. Dyndahl (Red.). IT og musikk i allmennlærerutdanningen [IT and music in teacher education] (Høgskolen i Hedmark Rapport nr. 2, 1998) (s. 7-18). Elverum: Høgskolen i Hedmark.  
  - Dyndahl, P. (1998). IT-relatert musikkundervisning mellom moderne utopi og postmoderne ironi [IT related music education between modern utopia and postmodern irony]. I P. Dyndahl (Red.). IT og musikk i allmennlærerutdanningen [IT and music in teacher education] (Høgskolen i Hedmark Rapport nr. 2, 1998) (s. 69-89). Elverum: Høgskolen i Hedmark.  
  1995 Dyndahl, P. (1995). Kan miditeknologi gjøre musikkundervisningen bedre? [Can MIDI technology make music education better?]. Nytt om data i skolan, 1, 6-11.  
  - Dyndahl, P. (1995). Et forsøk på å forstå komponisters bruk av informasjonsteknologi i et relasjonelt didaktisk perspektiv [An attempt to understand composers' use of information technology in a relational didactic perspective]. I H. Jørgensen & I. M. Hanken (Red.). Nordisk musikkpedagogisk forskning [Nordic research in music education] (s. 116-128). Oslo: NMH-publikasjoner 1995:2.  
  1994 Dyndahl, P. (1994). Musikkundervisning i en flerkulturell situasjon [Music education in a multicultural situation]. Musikk og skole, 2, 4-7.  
  - Dyndahl, P. (1994). Musikk – teknologi – didaktikk. Fem teser om framtidas musikkundervisning [Music – technology – Didaktik. Five theses on the future of music education]. I P. Dyndahl & Ø. Varkøy (Red.) Musikkpedagogiske perspektiver [Perspectives on music education] (s. 135-148). Oslo: Ad Notam Gyldendal.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (1994). Innledning [Introduction]. I P. Dyndahl & Ø. Varkøy (Red.) Musikkpedagogiske perspektiver [Perspectives on music education] (s. 9-13). Oslo: Ad Notam Gyldendal.  
  - Dyndahl, P. (1994). Fem teser om framtidens musikkundervisning [Five theses on the future of music education]. I Lärarnas lärare i musik år 2000 [Teachers' educators in music 2000] (Dataprogramgruppen Rapport nr. 15) (s. 4-15). København: Nordisk Ministerråd.  
  1993 Dyndahl, P. (1993). Ny musikkteknologi – økte musikkpedagogiske muligheter eller keiserens nye SCSI-emulator? [New music technology – increased educational opportunities or the emperor's new SCSI emulator?]. Musikk og skole, 2, 12-17.  
  1992 Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (1992). Kunstfag mellom selvuttrykk og dannelse [Arts education between self-expression and Bildung]. I T. O. Engen & B. Øygarden (Red.). Tankeblikk. Artikler om kultur og utdanning [Glance of thought. Articles on culture and education] (s. 83-93). Vallset: Oplandske Bokforlag.  
   

keynote og paper på forskningskonferanser

conference papers and keynotes

 
  2024 Dyndahl, P., Ellefsen, L. W., Jordhus-Lier, A., Karlsen, S. & Nielsen, S. G. (2024). Assessing the state of the sociology of music education – an analysis of the becoming and being of an academic field. Paper at the conference The Nordic in Nordic Research in Music Education. Nordic Network for Research in Music Education. Nord universitet, Bodø, 19.-21.03.2024.  
  2023 Dyndahl, P. (2023). Academic freedom, autonomy, and reflexivity in music education – some paradoxes. Keynote at the conference Academic freedom and resonsibility in music education practice and research. Nordic Network for Research in Music Education, Örebro university, 28.-30.03.2023.  
  2022 Vestad, I. L. & Dyndahl, P. (2022). Musical gentrification, parenting and children's media music. Paper at the symposium Ways Ahead for Research in Children's Music, Finnskogtoppen, August 8-10, 2022.  
  2021 Dyndahl, P., Ellefsen, L. W., Jordhus-Lier, A., Karlsen, S., Manum, K., Merkelbach, F., Nielsen, S. G., Skårberg, O. & Vestad, I. L. (2021). The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state. Symposium at The 12th International Symposium on the Sociology of Music Education Online, Inland Norway University of Applied Sciences, Hamar, 21.-24.06.2021.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy. Ø. (2021). Do we all have to be 'leftists'? A dialogue about music education research – and polarization, identity politics, class struggle etc. Joint video paper at The 12th International Symposium on the Sociology of Music Education Online, Inland Norway University of Applied Sciences, Hamar, 21.-24.06.2021.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy. Ø. (2021). Do we all have to be 'leftists'? A dialogue about music education research – and polarization, identity politics, class struggle etc. Mini keynote at the virtual conference Qualities in Music Education Practice and Research. Nordic Network for Research in Music Education. Norwegian University of Science and Technology, Department of Teacher Education, Trondheim, 02.-03.03.2021. Abstract published in Conference Proceedings.  
  2019 Wright, R., Dyndahl, P., Hall, C., Karlsen, S., Lang, J., Prest, A., Sirek, D. & Varkøy, Ø. (2019). An introduction to the Routledge Handbook on the Sociology of Music Education. Panel at the International Symposium on the Sociology of Music Education, University of North Texas, Denton, 09.-12.06.2019.
 
  - Dyndahl, P. (2019). "The economy, stupid". The dangers and powers of music education in times of troubled waters. Keynote at The Eleventh International Research in Music Education Conference, Bath Spa University, 23.-26.04.2019. Abstract published in Conference Proceedings.
 
  - Wright, R., Johansen, G., Burnard, P., Dyndahl, P., Fautley, M., Gardner, O. M., Hess, J., Lang, J., Moore, G., Nielsen, S. G., Parkinson, T., Philpott, C., Sagiv, D., Spruce, G., Stahl, G., Söderman, J., Veblen, K., Waldron, J. & Young, S. (2019). Key concepts from the sociology of music education. Symposium at The Eleventh International Research in Music Education Conference, Bath Spa University, 23.-26.04.2019. Abstract published in Conference Proceedings.
 
  - Dyndahl, P., Ellefsen, L. W., Jordhus-Lier, A., Karlsen, S., Manum, K., Merkelbach, F., Nielsen, S. G., Skårberg, O. & Vestad, I. V. (2019). The social dynamics of musical upbringing and schooling in the Norwegian welfare state – DYNAMUS. Symposium at the conference Futures of Music in Higher Education. Nordic Network for Research in Music Education. Royal College of Music, Stockholm, 26.-28.02.2019. Abstract published in Conference Proceedings.
 
  2018 Dyndahl, P. (2018). Between saviours and (dis-)illusionists. (Dis-)orientations in (popular) music education. Keynote at the annual conference of the German Society for Popular Music Studies: (Dis-)Orientations in Popular Music, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg, Germany, 16.-18.11.2018.  
  - Dyndahl, P. & Vestad, I. V. (2018). Presentation of DYNAMUS Research area 1, Children’s media-musical culture in Norway since WWII, at The DYNAMUS project symposium 2018. Inland Norway University of Applied Sciences, Hamar, 18.-19.06.2018.  
  - Karlsen, S. & Dyndahl, P. (2018). Presentation of the DYNAMUS project at The DYNAMUS project symposium 2018. Inland Norway University of Applied Sciences, Hamar, 18.-19.06.2018.
 
  - Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. (2018). Aesthetic cosmopolitanism, cultural omnivorousness, and musical gentrification. Workshop at The Progressive Methods in Popular Music Education Symposium, Western University, London, Ontario, Canada, 08.-09.06.2018.  
  2017 Dyndahl, P. (2017). Academization, institutionalization and "gentrification" of popular music in Norwegian higher music education and research. Keynote at the Grieg Research School in Interdisciplinary Studies’ Autumn Course: The Study of Musical Experiences: Perception and Diversity, University of Bergen, 28.11.-01.12.2017.  
  - Dyndahl, P., Nielsen, S. G., Karlsen, S. & Skårberg, O. (2017). What counts as legitimate research? Patterns of socialization into Norwegian music academia. Paper presented at the AMPF – Arbeitskreits Musikpädagogische Forschung – conference Social Aspects of Music Learning. Landesakademie Bad Wildbad, Germany, 06.-08.10.2017.  
  - Dyndahl, P. (2017). Beyond cultural capital and social fields? Aesthetic cosmopolitanism, cultural omnivorousness and musical gentrification. Paper invited to the international symposium Beyond Bourdieu? Institute for Advanced Studies (Hanse-Wissenschaftskolleg), supported by the German Research Foundation (DFG), Delmenhorst, Germany, 22.-24.09.2017.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. (2017). "Musical gentrification" or The extensive academisation of popular music in Norwegian higher music education. Symposium at The 10th International Symposium on the Sociology of Music Education, The Institute of Contemporary Music Performance, London, 11.-14.06.2017.  
  - Johansen, G. G., Dyndahl, P., Gullö, J-O. & Smith, G. D. (2017). Musicalization of theoretical practices in music education research. Performance at The 10th International Symposium on the Sociology of Music Education, The Institute of Contemporary Music Performance, London, 11.-14.06.2017.  
  - Dyndahl, P., Nielsen, S. G., Karlsen, S. & Skårberg, O. (2017). Academisation, institutionalisation and gentrification of popular music in Norwegian higher music education and research. Paper presented at The Tenth International Research in Music Education Conference, Bath Spa University, 24.-27.04.2017. Abstract published in Conference Proceedings.  
  - Dyndahl, P., Nielsen, S. G., Karlsen, S. & Skårberg, O. (2017). Changing scholarly culture : The academisation of popular music in Norwegian higher music education. Paper presented at the conference Musical Cultures, Sempre – Society for Education, Music and Psychology Research. University of Hull, 03.-05.04.2017. Abstract published in Clark, S., King, E., Marshall, G., Prior, H. & Himonides, E. (Eds.). (2017). Musical Cultures Conference SEMPRE Conference Proceedings.  
  - Johansen, G. G., Dyndahl, P. & Gullö, J-O., (2017). Musicalization of theoretical practices in music education research. Artistic symposium presented at the conference Musical Cultures, Sempre – Society for Education, Music and Psychology Research. University of Hull, 03.-05.04.2017. Abstract published in Clark, S., King, E., Marshall, G., Prior, H. & Himonides, E. (Eds.). (2017). Musical Cultures Conference SEMPRE Conference Proceedings.  
  - Johansen, G. G., Dyndahl, P., Gullö, J-O., Björck, C., Bjerstedt, S. & Nilsson, B. (2017). Musicalization of theoretical practices in music education research. Performance-symposium at the conference Music education and equality. Nordic Network for Research in Music Education. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, 14.-16.03.2017.  
  - Trulsson, Y. H., Folkestad, G., Kallio, A., Länsman, H. & Dyndahl, P. (2017). Sámi music, cultural transmission and indigenous politics in Sapmi. Symposium at the conference Music education and equality. Nordic Network for Research in Music Education. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, 14.-16.03.2017.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2017). Music education and equality – A critical dialogue. Paper presented at the conference Music education and equality. Nordic Network for Research in Music Education. Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, 14.-16.03.2017. Abstract published in NNMPF 2017 Senior research abstracts.  
  2016 Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. (2016). The emergence and academisation of popular music in Norwegian higher music education. Paper at the 6th Midterm Conference of the European Sociological Association’s Research Network Sociology of Culture (RN7). University of Exeter, 16.-18.11.2016.  
  - Vestad, I. L. & Dyndahl, P. (2016). Aesthetic cosmopolitanism, embodied materialization and shifting canons of children’s music. Paper at the 6th Midterm Conference of the European Sociological Association’s Research Network Sociology of Culture (RN7). University of Exeter, 16.-18.11.2016.  
  - Karlsen, S., Dyndahl, P., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. (2016). The openness of Norwegian music academia towards popular music – real or apparent? Paper at the ISME 2016, International Society for Music Education's 32nd Biennial World Conference, Glasgow, 24.-29.07.2016.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2016). The discursivity and materiality of music technology. A dialogue. Paper at the conference Technology and creativity in music education. Nordic Network for Research in Music Education. Hedmark University of Applied Sciences, Hamar, 08.-10.03.2016.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G., Skårberg, O., Hara, M. & Vestby, S. (2016). Musical gentrification and socio-cultural diversities: The findings. Symposium at the conference Technology and creativity in music education. Nordic Network for Research in Music Education. Hedmark University of Applied Sciences, Hamar, 08.-10.03.2016.  
  - Johansen, G. G., Dyndahl, P., Gullö, J-O. & Bjerstedt, S. (2016). Musicalization of theoretical practices in music education research. Symposium at the conference Technology and creativity in music education. Nordic Network for Research in Music Education. Hedmark University of Applied Sciences, Hamar, 08.-10.03.2016.  
  2015 Dyndahl, P. (2015). Populærkulturelt mangfold, inkludering og ekskludering [Popular cultural diversity, inclusion and exclusion]. Keynote under Musikpedagogdagar i Malmö, arrangert av Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö, 26.-27.10.2015.  
  - Nielsen, S. G., Karlsen, S., Dyndahl, P. & Skårberg, O. S. (2015). Musical gentrification and the academicisation of popular music in Norwegian higher music education. Paper at The Ninth International Research in Music Education Conference, University of Exeter, 14.-18.04.2015. Abstract published in Conference Proceedings.  
  - Dyndahl, P. (2015). Paradoxes of activism in music education. Keynote at the 19th conference of Nordic Network for Research in Music Education, Sibelius Academy, Helsinki Arts University, Helsinki, 03.-05.03.2015.  
  - Karlsen, S., Nielsen, S. G., Dyndahl, P. & Skårberg, O. S. (2015). Musical gentrification and the academicisation of Norwegian conservatoires: From univores to omnivores – or not? Paper at The Reflective Conservatoire, 4th International Conference – Creativity and Changing Cultures, Guildhall School of Music & Drama, London, 26.02.-01.03.2015. Abstract published in Conference Proceedings.  
  2014 Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. S. (2014). Academization, institutionalization and gentrification of popular music in Norwegian higher music education Key concepts and preliminary results. Paper at the opening conference of the Centre for Educational Research in Music CERM at the Norwegian Academy of Music, 26.-28.11.2014.  
  - Nielsen, S. G., Dyndahl, P., Karlsen, S. & Skårberg, O. S. (2014). Musical gentrification of popular music in Norwegian higher music education: An outline of a theoretical framework. Paper presented at the AMPF Arbeitskreits Musikpädagogische Forschung conference Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung. Landesmusikakademie Rheinland-Pfalz, Neuwied-Engers, Germany, 10.-12.10.2014.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2014). The importance of differences. Paper at the conference Knowledge formation in music. Nordic Network for Research in Music Education. Royal College of Music, Stockholm, 23.-25.04.2014. Abstract published in Conference Proceedings.  
  - Dyndahl, P. (2014). Mangfold, inkludering og ekskludering [Diversity, inclusion and exclusion]. Keynote ved Nettverk for kulturskolerelatert forsknings tredje konferanse. Norges musikkhøgskole, 13.-14.02.2014.  
  2013 Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G. & Skårberg, O. S. (2013). Musical gentrification and the changing sociology of music education. Joint keynote at the 8th International Symposium on the Sociology of Music Education. Hedmark University College, 16.-19.06.2013.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S., Nielsen, S. G., Skårberg, O. S. & Trulsson, Y. H. (2013). Musical gentrification and socio-cultural diversities. Symposium at the conference Music education research in relation to artistic research. Nordic Network for Research in Music Education. Bergen University College, 27.02.-01.03.2013. Abstract published in Conference Proceedings.  
  - Karlsen, S., Kvaal, C., Strøm, I. T., Skårberg, O. S. & Dyndahl, P. (2013). Teaching and teacher education, cultural studies and music education: How does it all fit together? Symposium at the conference Music education research in relation to artistic research. Nordic Network for Research in Music Education. Bergen University College, 27.02.-01.03.2013. Abstract published in Conference Proceedings.  
  - Dyndahl, P., Folkestad, G., Sæther, E., Asp, K., Bjerstedt, S., Larsson, S. R., Lonnert, L. & Trulsson, Y. H. (2013). Towards a cultural study of music in performance, education, and society? Symposium at the conference Music education research in relation to artistic research, Nordic Network for Research in Music Education. Bergen University College, 27.02.-01.03.2013. Abstract published in Conference Proceedings.  
  2012 Nielsen, S. G. & Dyndahl, P. (2012). Shifting authenticities in Scandinavian higher music education. Paper at The Reflective Conservatoire, 3rd International Conference – Performing at the Heart of Knowledge, Guildhall School of Music & Drama, London, 17.-20.03.2012. Abstract published in Conference Proceedings.  
  2011 Dyndahl, P. (2011). Problems with cultural omnivorousness in music education. Paper presented at The 11th Research Alliance of Institutions for Music Education (RAIME) international symposium, Boston University, 26.-29.10.2011.  
  - Dyndahl, P. (2011). Cultural configuration of class distinctions. Marginalization processes in music education and research. Keynote at the international conference-cum-workshop on Marginalization Processes, hosted by the Research group KKOM-DS, Communication, Culture and Diversity Deaf Studies, Academy HumES, Humanities, Education and Social Sciences, Örebro University, 17.-19.10.2011.  
  - Dyndahl, P. (2011). Music education and the construction of the (in)significant Other. Taboos of omnivorous cultural consumption and aesthetic acceptance. Paper presented at The 7th International Symposium on the Sociology of Music Education, Michigan State University, East Lansing, 19.-22.06.2011. Abstract published in online Conference Proceedings.  
  - Dyndahl, P. & Nielsen, S. G. (2011). How music producers learn. Epistemological metaphors in the construction of professional knowledge. Paper at The 7th International Conference for Research in Music Education, University of Exeter, 12.-16.04.2011. Abstract published in Conference Proceedings.  
  2010 Dyndahl, P. & Karlsen, S. (2010). The cultural didactic based research and educational profile of Hedmark University College. Presentation at the seminar Nordic research on teacher education, Norwegian Academy of Music, Oslo, 06.-08.12.2010.  
  - Dyndahl, P. (2010). How can hip-hop and rap music address local and global issues and challenges in music education? Paper at the ISME 2010, International Society for Music Education's 29th Biennal World Conference, Beijing, 01.-06.08.2010. Abstract published in Abstracts Book, ISME 2010  
  - Dyndahl, P. (2010). Negotiating the cultural aesthetics of Norwegian hip-hop. Paper at the conference CDIME 10 – Tenth International Conference on Cultural Diversity in Music Education. Sydney Conservatorium of Music, Sydney University, Australia, 11.-13.01.2010. Abstract published in Conference Proceedings.  
  2009 Dyndahl, P. & Ellefsen, L. W. (2009). Music education as a socio-culturally charged field of power, meaning and identity. Keynote at Social Justice and Inclusion in Music Education, Nordic Network in Music Education (Nordplus). Hedmark University College, Hamar, 09.-13.11.2009.  
  - Dyndahl, P. (2009). Funicular Vernaculars Making Glocal Noise. 'Roots/routes' perspectives on north Norwegian hip-hop and rap music. Paper presented at the conference Performa '09 Encontros de Investigação em Performance. University of Aveiro, Portugal, 13.-16.05.2009. Abstract published in H. Marinho & J. S. Correia (Eds.). Abstracts from the Conference on Performance Studies. Aveiro: University of Aveiro.  
  2008 Dyndahl, P. (2008). Authenticity, glocalization, and identity in hip-hop. Keynote at Globalisation and Identity in Music Education, Nordic Network in Music Education (Nordplus). Sibelius Academy, Kallio-Kuninkula Music Centre, Järvenpää, 16.-21.11.2008.  
  - Dyndahl, P. (2008). Music Didaktik as a Field of Cultural Didactics. An approach to the de/reconstruction of didactic identity in music education by means of cultural studies and sociocultural theories. Keynote at the conference Text analysis related to research in music education, Nordic Network for Research in Music Education. Norwegian Academy of Music, Oslo, 23.-25.01.2008. Abstract published in conference proceedings.  
  2006 Dyndahl, P. (2006). Hip-hop and de construction of cultural identity. Paper presented at the conference Text analysis focusing on different text genres in a music education context, Nordic Network for Research in Music Education. The Danish University of Education, Copenhagen, 19.-22.01.2006. Abstract published in S-E. Holgersen (Ed.). Conference Proceedings. Copenhagen: The Danish University of Education.  
  2005 Dyndahl, P. (2005). Glocalization and Authenticity Discourses of Norwegian Hip Hop. Paper presented at The Local, the Regional, and the Global in the Emergence of Popular Music Cultures, University of Copenhagen, 24.-26.10.2005. Abstract published in The Local, the Regional, and the Global in the Emergence of Popular Music Cultures. Conference Proceedings. Københavns Universitet 2005.  
  - Dyndahl, P. (2005). Om hiphop, intertekstuelle og 'glokale' nettverk [On hip-hop, intertextual and 'glocal' networks]. Innbudt forskningspresentasjon under "Det' flows, det' beats, det' blær" – nordiske forskere nede med hiphop. Symposium om nordisk hiphopforskning. Århus Universitet, Institut for Æstetiske fag, Afdeling for Musikvidenskab og Center for Kulturforskning, 09.04.2005.  
  2004 Dyndahl, P. (2004). Hvordan kan didaktikk være innskrevet i ungdomskulturell praksis, eksemplifisert ved hiphop? [How can Didaktik be enrolled in youth's cultural practice, as exemplified by hip-hop?]. Paper lagt fram på Kultur- og språkfagenes didaktikk, konferanse ved Høgskolen i Hedmark, Hamar, 22.-23.11.2004. Abstract publisert i P. Dyndahl & H. K. Rustad (Red.). Kultur- og språkfagenes didaktikk. Sammendrag av konferanseinnlegg og program [The Didaktik of culture and language subjects. Abstracts and programme from the conference] (Høgskolen i Hedmark Notat nr. 8, 2004). Elverum: Høgskolen i Hedmark.  
  - Dyndahl, P. (2004). Nordisk hiphop i verden – Dialogisitet og spatio-temporalitet i intermedial ungdomskultur [Nordic hip-hop in the world – Dialogicity and spatio-temporality in intermedial youth culture]. Paper lagt fram på 14th Nordic Musicological Congress, Helsinki, 11.-14.08.2004. Sammendrag publisert i 14th Nordic Musicological Congress – Congress booklet. Sibelius Academy 2004.  
  - Dyndahl, P. (2004). Panel commentator to Estelle R. Jorgensen's keynote on 'This-with-That': A Dialectical Approach to Teaching for Musical Imagination at the 14th Nordic Musicological Congress, Helsinki, 11.-14.08.2004.  
  - Dyndahl, P. (2004). Dekonstruksjon og ironi som tilnærming til musikkpedagogisk forskning [Deconstruction and irony as approaches to research in music education]. Keynote ved Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forsknings konferanse Musikkpedagogikken og vitenskapstradisjonene, Hamar, 08.-11.01.2004.  
  2003 Dyndahl, P. (2003). Kulturens Xerox-grad eller remixet autentisitet – Estetisk og sosiokulturell verdsetting i hiphop og samplekultur [The Xerox-degree of culture or authenticity remixed – Aesthetic and socio-cultural valuation in hip-hop and sampling culture]. Keynote under den internasjonale konferansen High fidelity eller rein jalla – Purisme som problem i kultur, språk og estetikk, Høgskolen i Hedmark, 14.-15.11.2003.  
  - Dyndahl, P. (2003). Hypertekst og musikalsk spatio-temporalitet [Hypertext and musical spatio-temporality]. Paper lagt fram på Kunstens rytmer i tid og rom, nordisk interartiell konferanse arrangert av NorSIS og CMS, NTNU, Trondheim, 02.-05.10.2003. Sammendrag publisert i Kunstens rytmer i tid og rom. Abstracts [The rhythms of art in time and space. Abstracts]. NTNU 2003.  
  2002 Dyndahl, P. (2002). Nettbaserte læringsfellesskap og pedagogisk (selv)ironi [Web-based learning communities and pedagogical (self-)irony]. Keynote ved de parallelle konferansene IKT-støttet lærerutdanning og Nettbasert læring i musikk, Høgskolen i Sør-Trøndelag, 19.-20.09.2002. Sammendrag publisert i K. O. Lysø & M. L. Moen (Red.). IKT-støttet lærerutdanning, erfaringer og utfordringer [ICT supported teacher education, experiences and challenges] (Høgskolen i Sør-Trøndelag Notat nr. 4, 2003). Trondheim: Høgskolen i Sør-Trøndelag.  
  - Indrebø, O. & Dyndahl, P. (2002). DigIT! – A multilayered approach to the construction of knowledge in music by means of digital audio and hypertext. Paper presentation at ISME 2002, International Society for Music Education's 25th Biennial World Conference, Bergen, 11.-16.08.2002.  
  2000 Dyndahl, P. (2000). Kommer det postmoderne etter det moderne? Tanker om estetikk og pedagogikk [Does the postmodern come after the modern? Reflections on aesthetics and education]. Keynote under Norplus-seminar for nordiske hovedfagstudenter i musikkpedagogikk, Bergen, 18.-22.10.2000.  
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2000). The Return of the Music of the Spheres – Internet as a Global Soundtrack. Paper presentation at ISME 2000, International Society for Music Education's 24th Biennal World Conference, Edmonton, Canada, 17.-22.07. 2000.  
  1999 Dyndahl, P. (1999). Hypertekstualitet og musikk – rom versus tid? [Hypertextuality and music – space versus time?]. Keynote på konferansen Musik, lyd og rum – gestaltninger af reale, virtuelle og imaginære rum i og omkring musikken, Center for kulturforskning, Århus Universitet, 02.-03.12.1999.  
  - Dyndahl, P. (1999). Perspectives on Music, Technology, and Education, in the Digital Age. Keynote at SkanBeat, Nordic Music Network's seminar '99, Bergen, 18.-20.08.1999.  
  1998 Dyndahl, P. (1998). Et bidrag til informasjonsteknologiens vitenskapsteori, sett i lys av nyere tekstteori og musikkvitenskap [A contribution to the theory of information technology, in light of recent text theory and musicology]. Keynote ved den nasjonale konferansen Tekst og tone på Internett, Høgskolen i Hedmark, 14.-16.12.1998.  
  1997 Dyndahl, P. (1997). Om IT i lærerutdanningen [About IT in teacher education]. Keynote ved musikkpedagogisk knutepunktkonferanse, Høgskolen i Bergen, 17.-18.11.1997.  
  - Dyndahl, P. (1997). IT som et musikkpedagogisk felt [IT as a field of music eduaction]. Åpningsforedrag under den nasjonale konferansen IT og musikk i allmennlærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark, 27.-31.10.1997.  
  - Dyndahl, P. (1997). IT-relatert musikkundervisning mellom moderne utopi og postmoderne ironi [IT related music education between modern utopia and postmodern irony]. Avslutningsforedrag under den nasjonale konferansen IT og musikk i allmennlærerutdanningen, Høgskolen i Hedmark, 27.-31.10.1997.  
  - Dyndahl, P. (1997). IT og didaktikk mellom utopi og ironi [IT and Didaktik between utopia and irony]. Keynote under konferansen LærarITdanning 97, Bergen, 16.-18.10.1997. Samandrag publisert i LærarITdanning 97. Temahefte frå nasjonal konferanse om IT i lærarutdanninga [Theme booklet from national conference on IT in teacher education] (LR-Publikasjon nr. 1, 1998).  
  - Dyndahl, P. (1997). Hyper/musikk/pedagogikk. IT-relatert musikkundervisning mellom det moderne og det postmoderne [Hyper/music/pedagogy. IT related music education between the modern and the postmodern]. Paper lagt fram på Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forsknings konferanse, Tromsø, 27.-30.06.1997.  
  1996 Dyndahl, P. (1996). Om musikalsk hypertekstualitet [On musical hypertextuality]. Paper lagt fram på Nordisk musikkforskerutdanningsseminar Skagerak, Hald Hovedgaard, Viborg, 10.-12.10.1996.  
  - Dyndahl, P. (1996). IT-basert musikkundervisning som et didaktisk felt [IT-based music education as a didactic field]. Paper lagt fram på avhandlingsseminar innen dr.art.-programmet for estetiske fag, Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo, 27.02.1996.  
  1995 Dyndahl, P. (1995). Et forsøk på å forstå komponisters bruk av informasjonsteknologi i et relasjonelt didaktisk perspektiv [An attempt to understand composers' use of information technology in a relational didactic perspective]. Paper lagt fram på Nordisk Nettverk for Musikkpedagogisk Forsknings konferanse, Piteå, 05.-08.07.1995.  
  1994 Dyndahl, P. (1994). Fem teser om framtidens musikkundervisning [Five theses on the future of music education]. Keynote under konferansen Lärarnas lärare i musik år 2000, arrangert av Nordisk Ministerråd, Dataprogramgruppen, Helsingborg, 22.-25.11.1994.  
  - Dyndahl, P. (1994). Teknologisering av musikkfaget – En studie av MIDI-relaterte endringsprosesser i norsk musikklærerutdanning [Technologizing music education – A study on MIDI related change processes in Norwegian music teacher education]. Paper lagt fram på Norges forskningsråds seminar for nye doktorgradsstipendiater og veiledere på Halvorsbøle, Jevnaker, 13.-14.04.1994.  
  1992 Dyndahl, P. (1992). Lærerutdanning og musikkteknologisk utvikling [Teacher education and music technological development]. Avslutningsforedrag under konferansen Musikklærerutdanning fram mot år 2000 – er vi ajour?, arrangert av Norsk lærerhøgskolelags landsseksjon i musikk, Levanger, 07.-09.10.1992.  
   

gjesteforelesninger og inviterte foredrag

invited lectures

 
  2021 Dyndahl, P. (2021). Poststrukturalistiske perspektiver [Post-structural perspectives]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 22.11.2021.
 
  - Dyndahl, P. (2021). Sjanger, mangfold og musikalske hierarkier [Genre, diversity and musical hierarchies]. Invitert innledning og paneldeltakelse ved CEMPE Talks, Norges musikkhøgskole. Oslo, 16.11.2021.
 
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2021). Må vi alle være venstrevridde? En dialog om musikkpedagogisk forskning, identitetspolitikk, klassespørsmål etc. [Do we all have to be leftists? A dialogue about music education research, identity politics, class issues etc.]. Invitert dialog ved CERMinar. Norges musikkhøgskole. Oslo, 03.11.2021.
 
  - Dyndahl, P. (2020). Teori i musikkpedagogisk forskning [Theory in Music Education Research]. Online gjesteforelesning i vitenskapsteori for doktorander i musikkpedagogikk ved Göteborgs universitet og Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet. 09.09.2021.
 
  2020 Dyndahl, P. (2020). Poststrukturalistiske perspektiver [Post-structural perspectives]. Videoforelesning og online forum i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 09.11.2020.
 
  2019 Dyndahl, P. (2019). Poststrukturalistiske perspektiver [Post-structural perspectives]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 11.11.2019.
 
  - Dyndahl, P. (2019). Musikk / Teknologi / Didaktikk. Om metaforer, diskursive forestillinger og kunnskap [Music / Technology / Didaktik. On metaphors, discursive conceptions and knowledge]. Gjesteforelesning og seminar med forskningsgruppen Musikklærerutdanning i utvikling (MiU) ved NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning og Nord Universitet. Trondheim, 07.01.2019.
 
  2018 Dyndahl, P. (2018). Poststrukturalistiske perspektiver [Post-structural perspectives]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 12.11.2018.
 
  - Dyndahl, P. (2018). Invitert presentasjon av forskningsprosjektet Musical Gentrification and Socio-Cultural Diversities for Kulturrådet. Oslo, 28.05.2018.
 
  - Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (2018). Hva er musikk godt for? Om musikkundervisning, likhet og ulikhet [What is music good for? About music education, equality and inequality]. Invitert dialog på seminaret Musikk – dannelse og eksistens ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 09.02.2018.
 
  2017 Dyndahl, P. (2017). Poststrukturalistiske perspektiver [Post-structural perspectives]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 15.11.2017.
 
  - Dyndahl, P. (2017). Dekonstruksjon av / & / eller / i pedagogisk forskning? [Deconstruction of / & / or / in educational research?]. Invitert innlegg under seminaret Om å aktualisere Jacques Derrida i pedagogikken, arrangert av Gruppe for fransk filosofi ved Høgskolen i Innlandet. Lillehammer, 19.01.2017.
 
  2016 Dyndahl, P. (2016). Postmoderne perspektiver : Michel Foucault – Diskurs, makt, subjektivitet [Postmodern perspectives : Michel Foucault – Discourse, power, subjectivity]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 07.11.2016.
 
  - Dyndahl, P., Espeland, M. & Furnes, O. T. (2016). Ny rammeplan for femårige grunnskolelærerutdanninger – utfordringer og muligheter for musikkfaget [New framework plan for five-year primary and lower secondary teacher education programmes – challenges and opportunities for the music subject]. Innlegg og panelsamtale på Nettverkskonferanse for musikk i lærerutdanningene, NTNU, Fakultet for lærerutdanning. Trondheim, 31.10.-01.11.2016.
 
  2015 Dyndahl, P. (2015). Postmoderne perspektiver – revisited [Postmodern perspectives – revisited]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori for ph.d.-programmet ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 09.11.2015.
 
  - Dyndahl, P. (2015). Kunstfagdidaktikk, kulturstudier og kultursosiologi [Arts Education, Cultural Studies and Cultural Sociology]. Gjesteforelesning på forskerutdanningskurset Kunstfagdidaktisk forskning og kultursosiologi, Nasjonal forskerskole i lærerutdanning NAFOL, NTNU, Trondheim, 19.-20.03.2015.  
  2014 Dyndahl, P. (2014). Postmoderne perspektiver [Postmodern perspectives]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori og etikk for ph.d.-programmene ved Norges musikkhøgskole, 10.11.2014.  
  2013 Dyndahl, P. (2013). Poststrukturalistiske tilganger. Diskurs, makt, subjektivitet [Poststructuralist resources. Discourse, power, subjectivity]. Gjesteforelesning i vitenskapsteori og etikk for ph.d.-programmene ved Norges musikkhøgskole, 11.11.2013.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S. & Skårberg, O. S. (2013). Cultural Studies: Populærkultur, identitetskonstruksjon, formelle og uformelle læringsarenaer [Cultural Studies: Popular culture, identity construction, formal and informal learning arenas]. Seminar ved Nasjonal forskerskole for lærerutdanning – NAFOL, Høgskolen i Hedmark, 15.-16.04.2013.  
  - Dyndahl, P. (2013). Kulturteoretiske perspektiver på fagdidaktisk forskning [Cultural-theoretical perspectives on subject didactic research]. Invitert forelesning ved Nasjonal forskerskole for lærerutdanning – NAFOL, Høgskolen i Hedmark, 15.-16.04.2013.  
  2011 Dyndahl, P. (2011). Om innfødte og innvandrere. Refleksjoner over didaktisk identitet i digital kontekst [On natives and immigrants. Reflections on didactic identity in digital context]. Invitert foredrag til symposium om forskningsprosjektet Skolämnesparadigm och undervisningspraktiker i skärmkulturen – bild, musik och svenska under påverkan, Umeå Universitet, Institutionen för estetiska ämnen, 13.-14.06.2011.  
  - Dyndahl, P. (2011). Hovedutfordringer i norsk musikkutdanning – fra et lærerutdanningsperspektiv [Main challenges in Norwegian higher music education – seen from the perspective of teacher education]. Invitert innledning til etableringsmøte for Nasjonalt fagråd for musikk, Universitet i Agder, 13.05.2011.  
  - Dyndahl, P. (2011). Musikkforskningens konstruksjon av de(n) (in)signifikante Andre. Om ubegrenset estetisk akseptering, altetende kulturell konsumpsjon, klassemessige tabuer og krenkelser [The construction of the (in)significant Other in music education and research. On unlimited aesthetic acceptance, omnivorous cultural consumption, class taboos and violations]. Gjesteforelesning ved Forskarskolan LIMCUL– Ungas literacy, flerspråkighet och kulturella praktiker i dagens samhälle, ved Örebro Universitet, Uppsala Universitet og Mälardalens högskola, 27.-28.01.2011.  
  2010 Dyndahl, P. (2010). Krysse grenser / Crossing borders. Tiltredelsesforelesning som gjesteprofessor ved Lunds Universitet, Musikhögskolan i Malmö, 17.11.2010.  
  2008 Dyndahl, P. (2008). Autentisitet, glokalisering og identitet i nordisk hiphop [Authenticity, glocalization and identity in Nordic hip-hop]. Gjesteforelesning ved Forskarutbildningen Musikvetenskap med musikpedagogisk inriktning, Musikhögskolan, Örebro Universitet, 17.09.2008.  
  - Dyndahl, P. (2008). Fagdidaktikk som kulturdidaktikk. Kulturteoretiske tilnærminger til de/rekonstruksjon av didaktisk identitet [Subject didactics as cultural didactics. Cultural-theoretical approaches to de/reconstruction of didactic identity]. Invitert foredrag ved Forskarskolan Utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik, Högskolan Dalarna og Örebro Universitet. Tällberg, 15.-16.09.2008.  
  - Dyndahl, P. (2008). Sosiokulturelle perspektiver på estetisk og pedagogisk musikkforskning [Socio-cultural perspectives on aesthetic and educational research in music]. Invitert forelesning på Forskerutdanningen ved Norges musikkhøgskole. Oslo, 12.09.2008.  
  - Dyndahl, P. (2008). Musikkteknologi og didaktikk [Music technology and Didaktik]. Gjesteforelesning ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling, Universitetet i Oslo, 09.04.2008.  
  2007 Dyndahl, P. (2007). Strategiske forskningsfelt [Strategic areas of research]. Foredrag på forskningsseminar i AKS – Arena for kultur- og språkfag, innsatsområde ved Høgskolen i Hedmark. Hamar, 06.12.2007.  
  - Dyndahl, P. (2007). Hva er didaktikk? [What is Didaktik?]. Foredrag på forskningsseminar i AKS – Arena for kultur- og språkfag, innsatsområde ved Høgskolen i Hedmark. Hamar, 30.03.2007.  
  2005 Dyndahl, P. (2005). Hiphop og identitetskonstruksjon [Hip-hop and the construction of identity]. Høgskolen i Lillehammer, Avdeling for TV-utdanning og filmvitenskap. 19.10.2005.  
  - Dyndahl, P. (2005). Gjenbruk og originalitet i hiphop og samplingkultur [Re-use and originality in hip-hop and sampling culture]. Foredrag på forskningsseminar i AKS – Arena for kultur- og språkfag, innsatsområde ved Høgskolen i Hedmark. Honne konferansesenter, Biri, 14.-15.06.2005.  
  - Dyndahl, P. (2005). Musikkdidaktikk og intermedialitet [Music Didaktik and intermediality]. Invitert prosjektpresentasjon på seminaret Musikk og språk under forskningsprosjektet Kunstfagdidaktikk. Høgskolen i Bergen, 01.06.2005.  
  2003 Dyndahl, P. (2003). Kunnskapsteori, musikkteknologi og pedagogisk ironi [Epistemology, music technology, and pedagogical irony]. Aalborg Universitet, Institut for musik og musikterapi, 02.04.2003.  
  2002 Dyndahl, P. (2002). Dramaturgi, remediering og iscenesettelse i Eminems 'Stan' (The Marshall Mathers LP, 2000) [Dramaturgy, remediaton and self-staging in Eminem's 'Stan' (The Marshall Mathers LP, 2000)]. Selvvalgt prøveforelesning for graden dr.art. ved Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo, 13.12.2002.  
  - Dyndahl, P. (2002). Musikkteknologi – Et bidrag til en demokratiserende musikkundervisning? [Music technology – A contribution to a democratizing music education?]. Oppgitt prøveforelesning for graden dr.art. ved Det historisk-filosofiske fakultet, Universitetet i Oslo, 13.12.2002.  
  2000 Dyndahl, P. (2000). Musikkteknologi og vitenskapsteori [Music technology and philosophy of science]. Griegakademiet – Institutt for musikk, Universitetet i Bergen, 10.04.2000.  
  1999 Dyndahl, P. (1999). Musikkteknologiens vitenskapsteori. Innfallsvinkler til forståelse og konstruksjon av forskningsobjektet [The theory of music technology. Approaches to the understanding and construction of the research object]. Aalborg Universitet, Institut for musik og musikterapi, 22.03.1999.  
  1998 Dyndahl, P. (1998). MIDI og musikkteknologi [MIDI and music technology]. Høgskolen i Hedmark, Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk, 14.10.1998.  
  - Dyndahl, P. (1998). Pedagogiske og didaktiske implikasjoner vedrørende bruk av musikkteknologi [Pedagogical and didactic implications of the use of music technology]. Aalborg Universitet, Institut for musik og musikterapi, 16.03.1998.  
  - Dyndahl, P. (1998). hyper/musikk/teori – musikkteknologiens vitenskapsteori sett i lys av poststrukturalistisk tekstteori [hyper/music/theory – the theory of music technology seen in the light of poststructural text theory]. Aalborg Universitet, Institut for musik og musikterapi, 16.03.1998.  
  - Dyndahl, P. (1998). IT i lærerutdanningen [IT in teacher education]. Høgskolen i Sør-Trøndelag, Avdeling for lærerutdanning, Trondheim, 02.03.1998.  
  1997 Dyndahl, P. (1997). Hvordan kan bruk av IT utvikle innhold og arbeidsformer i et fag? [How can the use of IT develop the contents and methods of a subject?]. Høgskolen i Hedmark, Avdeling for økonomi, samfunnsfag og informatikk, 13.10.1997.  
  - Dyndahl, P. (1997). Musikkteknologi og musikkundervisning [Music technology and music education]. Universitetet i Oslo, Institutt for musikk og teater, 08.10.1997.  
  - Dyndahl, P. (1997). Er didaktikk en foreldet kategori i 'den digitale tidsalder'? [Is Didaktik an obsolete category in 'the digital age'?]. Invitert foredrag for vitenskapelig og bibliotekfaglig personale ved Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning, 01.10.1997.  
  1993 Dyndahl, P. (1993). MIDI-didaktikk [MIDI Didaktik]. Østlandets Musikkonservatorium, Oslo, 14.12.1993.  
  1992 Dyndahl, P. & Varkøy, Ø. (1992). Kunstfag mellom selvuttrykk og dannelse [Art education between self-expression and Bildung]. Invitert foredrag ved Hamar Lærerhøgskoles 125 års jubileum, 02.09.1992.  
  1990 Dyndahl, P. (1990). Musikk og elektronikk. Perspektiver på bruk av elektroniske hjelpemidler i musikkundervisningen [Music and electronics. Perspectives on the use of electronic tools in music education]. Invitert foredrag ved Norsk musikkskoleråds fagkonferanse, Hamar, 19.11.1990.  
   

populærformidling, intervjuer,
anmeldelser
etc.

popular presentations,
interviews, reviews
etc.

 
  2023 Dyndahl, P. (2023). Om nordisk musikk. Recension av [review of] T. Howell (Ed.) (2020). The Nature of Nordic Music. Svensk tidsskrift för musikforskning, STM-SJM, 105(1).
 
  2018 Dyndahl, P. (2018). Musikalsk inkludering og ekskludering i det norske velferdssamfunnet [Musical inclusion and exclusion in the Norwegian welfare society]. Presentasjon av forskningsprosjektet DYNAMUS under Forskningsdagene, Høgskolen i Innlandet, Hamar, 20.09.2018.  
  2014 Dyndahl, P., Jenshus, I., Johansen, L., Meisingset, K., Møllersen, B. M. B. & Vestby, S. (2014). Hipp eller harry? Kulturkrig og klassekamp på nye arenaer [Hip or redneck? Culture war and class struggle in new arenas]. Arrangement på Gregers i Hamar, støttet av Norges Forskningsråd under Forskningsdagene, Høgskolen i Hedmark, 26.09.2014.  
  - Anthonsen, K. (2014, 24. september). Hipp eller harry? [Hip or redneck?] (Intervju). Forskningsdagene.no  
  - Vestby, S. & Dyndahl, P. (2014, 22. september). Køntrikoden [The country music code] (Kronikk). Hamar Arbeiderblad.  
  2013 Angelo, E., Dyndahl, P., Fossum, H. & Varkøy, Ø. (2013, 7.-13. juni). Kunstfagenes verdi – igjen [The value of arts education – again]. Morgenbladet, s. 32.  
  - Dyndahl, P., Karlsen, S. & Nielsen, S. G. (2013, 6. juni). Musikkfagets effekter og verdier [The effects and values of music education] (Kronikk). Musikk-Kultur. Fagblad for kulturlivet. Lokalisert på www.musikk-kultur.no  
  - Angelo, E., Dyndahl, P., Fossum, H. & Varkøy, Ø. (2013, 19.-24. april). Kunstfaglig kunnskapsløft [Arts based knowledge promotion]. Morgenbladet, s. 18.  
  2012 Dyndahl, P. (2012). Musikkfaget og konstruksjonen av den betydningsløse Andre [Music education and the construction of the insignificant Other]. Foredrag under Forskningsdagene, Høgskolen i Hedmark, 19.09.2012.  
  - Dyndahl, P. & Klein, J. (2012, 18. august). Hamar i elitedivisjonen [Hedmark University College in Premier League] (Kronikk). Hamar Arbeiderblad.  
  2011 Dyndahl, P. (2011). Recension av: Zandén, Olle: Samtal om samspel [Review of: Zandén, Olle: Conversation on ensemble playing]. Svensk tidsskrift för musikforskning, 14(93), 133-135.  
  2010 Dyndahl, P. (2010). Hva er det med hiphop og rap? [What is it about hip-hop and rap?]. Foredrag på Elverum kulturskole, 24.11.2010.  
  - Dyndahl, P. (2010). Book review of V. Kurkela & L. Väkevä (Eds.). De-Canonizing Music History. Finnish Journal of Music Education, 13(1), 107-108.  
  2007 Dyndahl, P., Egan, T., Igland, M-A. & Kulbrandstad, L. A. (2007, 19. april). Mystisk masterstudium ved Høgskolen i Hedmark [Mysterious Master's Degree at Hedmark University College] (Kronikk). Hamar Arbeiderblad.  
  - Dyndahl, P. (2007). Musikkopplæring i og utenfor skolen. Om uformell læring og kulturell identitetskonstruksjon i hiphop og rap [Music education in and outside of school. On informal learning and cultural identity construction in hip-hop and rap]. Foredrag under Faglig-pedagogisk dag, Universitetet i Oslo, 03.01.2007.  
  2003 Sveen, A. S. (2003). Skolen er for konservativ [The school is too conservative] (Intervju). Musikk-kultur, 1-2.  
  2002 Dyndahl, P. (2002). 1+1+1=1! Presentasjon og gjennomgang av verket Buildung – Musikk til en bygge- og danningsprosess [1+1+1=1! Presentation and analysis of the work Buildung – Music for a building and Bildung process]. Foredrag under Forskningsdagene, Høgskolen i Hedmark, 26.09.2002.  
  2001 TVInnlandet. (2001, 23. april). Lokale nyheter [Local news] (Intervjuet om bestillingsverket B&D, komponert til statlig byggeprosjekt ved Høgskolen i Hedmark). Gjøvik/Hamar: TVInnlandet.  
  1997 Dyndahl, P. (1997). Didaktikk og informasjonsteknologi – mellom moderne utopi og postmoderne ironi? [Didaktik and information technology – between modern utopia and postmodern irony?]. Foredrag under Forskningsdagene, Høgskolen i Hedmark, 22.09.1997.  
  1996 NRK P2, Midt i musikken. (1996, 10. juni). 300 sider på 10 minutter [300 pages in 10 minutes] (Intervjuet av Per Olav Reinton om doktorgradsprosjektet). Oslo: Norsk Rikskringkasting.  
   


Det fins i tillegg en oversikt over

kunstneriske publikasjoner

tilgjengelig


There is also an overview of

Artistic Publications

available

   
   


Tilbake til forsiden


Return to front page